ဆည္းပူးေလ့လာ ႏိုင္ငံေရးပညာ အခန္း (၂) ႏိုင္ငံေတာ္ (The State) ဆိုရာ၀ယ္ (အပိုင္း-၁) နိဒါန္း ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀၊ ပါ၀ါနဲ႕ တာ၀န္၀တၱရား စတာေတြကို ႏိုင္ငံေရးဒႆနိကေဗဒ ပညာရွင္မ်ားက ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ တာ၀န္နဲ႕ အခြင့္အေရးမ်ားဟာလဲ လြန္ခဲ့တဲ့ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ႏိုင္ငံေရးဒႆနိကေဗဒ ပညာရဲ႕ Philosophical discourse အေနနဲ႕ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး လူအမ်ားက အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ရွဳျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ classical Marxists နဲ႕ revolutionary socialists ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို agent of capitalism အေနနဲ႕ ျမင္ပါတယ္။ evolutionary socialists ေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းနဲ႕ ေျပာင္းလဲျပီး၊ တနည္းအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္အားေျပာင္းလဲျခင္း (state transformation) ျပဳလုပ္ျပီး agent of capitalism ကေန agent of 'the people' ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရမယ္လို႕ ျမင္ၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို local level မွာ ဒီမိုကရက္တစ္ယူနစ္ေတြနဲ႕ global level မွာ ႏိုင္ငံတကာ ဒီမိုကရက္တစ္အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ဖြဲ႕စည္းျပီး အစားထိုးရမယ္လို႕ ျမင္ၾကပါတယ္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကရက္ေတြကက်ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ 'referee' အေနနဲ႕ ရွဳျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ယံုၾကည္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမ်ားေပၚ မူတည္ျပီး ဘယ္လိုပဲ အျမင္ေတြ ကြဲျပားေပမယ့္၊ အမ်ားစုက လက္ခံထားရတဲ့ တူညီခ်က္တခုကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အရိပ္ (shadow of the state) ဟာ လူေတြရဲ႕ ဘ၀ကို လႊမ္းမိုးထားတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ပညာေရးကေန စီးပြားေရးစီမံခန္႕ခြဲမွု၊ လူမွဳဖူလံုေရးကေန အညစ္အေၾကးစြန္႕ပစ္မွဳ၊ ျပည္ထဲေရးကေန ျပည္ပရန္ကာကြယ္ေရး စတဲ့ က႑အားလံုးမွာ ႏိုင္ငံေတာ္က ပံုေဖာ္ေဆာင္ျပီး ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးလူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဘ၀ေရးရာျဖစ္တဲ့ လက္ထပ္ထိမ္းျမားမွဳ၊ ကြာရွင္းျပတ္စဲမွဳ၊ ကိုယ္၀န္ဖ်က္ခ်မွဳနဲ႕ ဘာသာေရးယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မွဳေတြမွာလဲ ႏိုင္ငံေတာ္က ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္တဲ့ အခန္းက႑ေတြ ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးကို ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေတာ္အေၾကာင္းကို မလြဲမေသြေလ့လာဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူတေယာက္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သေဘာ သဘာ၀၊ အခန္းက႑နဲ႕ ပါ၀ါခ်ိန္ခြင္လွ်ာေတြကို သိရွိနားလည္ထားသင့္ပါတယ္။ အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Andrew Heywood က ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ကို idealist perspective, functionalist perspective နဲ႕ organizational perspective စတဲ့ ရွဳေထာင့္အျမင္ သံုးမ်ိဳးကေန အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။ idealist perspective နဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကို ဂ်ာမန္ဒႆနိကေဗဒပညာရွင္တဦးျဖစ္တဲ့ Georg Hegel ရဲ႕ စာေတြမွာ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ Hegel က မိသားစု၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း နဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာေတြကို လူမွဳျဖစ္တည္မွဳ (social existence) ရဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳ သံုးရပ္အျဖစ္ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ Hegel က မိသားစုတခုအတြင္းမွာ ေနထိုင္ ျဖစ္တည္ၾကတဲ့ မိသားစု၀င္ေတြဟာ ကေလးငယ္နဲ႕ သက္ၾကီးရြယ္အိုေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား အတြက္ ကိုယ္ပိုင္ အက်ိဳးစီးပြားေတြကို ေဘးဖယ္ထားေလ့ရွိေၾကာင္း အဆိုျပဳခဲ့ျပီး၊ မိသားစုဆိုတာကို ' sphere of particular altruism' လို႕ သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာေတာ့ လူေတြဟာ အျခားသူေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားထက္ ကိုယ္ပိုင္အက်ိဳးစီးပြားကို ဦးစားေပးရွိေၾကာင္း ဆိုခဲ့ျပီး၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုတာကို 'universal egoism' လို႕ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာကိုေတာ့ အျပန္အလွန္ကိုယ္ခ်င္းစာတရား (mutual sympathy) က ေမာင္းႏွင္ထားတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး၊ 'universal altruism' လို႕ ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္ကို functional perspective ကေန အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္က ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ တာ၀န္ေတြကို ဦးစားေပးေဖာ္ျပၾကပါတယ္။ ဒီရွဳေထာင့္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အဓိကတာ၀န္ဟာ social order ကို ထိန္းသိမ္းဖို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရွဳေထာင့္ကို ေခတ္သစ္မတ္စ္၀ါဒီအမ်ားစုက လက္ခံထားၾကျပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ အရင္းရွင္စနစ္ (capitalist system) ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးအတြက္ ေမာင္းႏွင္ေပး တဲ့ ယႏၱရားလို႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားၾကပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ရွဳေထာင့္တမ်ိဳးကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာကို ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုက အသိအမွတ္ျပဳလက္ခံထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအင္စတီက်ဴရွင္းတခုလို႕ အနက္အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ organizational perspective ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီရွဳေထာင့္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာမွာ အစိုးရယႏၱရားေတြ ျဖစ္တဲ့ ဗ်ဴရိုကေရစီ၊ စစ္တက္၊ ရဲ၊ တရားရံုး စတာေတြ ပါ၀င္ျပီး၊ ဒီလိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႕ တရားစီရင္ေရး ယႏၱရားေတြကို ျပည္သူလူထုရဲ႕ အခြန္ဘ႑ာေတြနဲ႕ ေထာက္ပံ့ထားေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ ဒီရွဳေထာင့္ကို ကမၻာ့ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ ဒီလို ရွဳေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳးကေန အနက္အဓိပၸာယ္ေတြ ဖြင့္ဆိုထားတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ သြင္ျပင္လကၡဏာ ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ ပထမတမ်ိဳးကေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ (Sovereignty) ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္းမွာ ရွိတဲ့ အုပ္စုနဲ႕ အဖြဲ႕အစည္းေတြအားလံုးရဲ႕ အထက္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ရွိျပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ အၾကြင္းမဲ့အာဏာ (absolute power) ရွိပါတယ္။ ဒုတိယသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ျပည္သူ႕ေရးရာဌာနမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ ပါတယ္။ ျပည္သူ႕ေရးရာဌာနမ်ားဟာ တဦးခ်င္းအက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ မိသားစု၊ ကိုယ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း စတာေတြနဲ႕ မတူညီပဲ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ရပါတယ္။ တတိယသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ တရား၀င္ခြင့္ (legitimacy) ကို က်င့္သံုးမွဳျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားဟာ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ မီွတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳရမွာ ျဖစ္ျပီး၊ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ တရားဥေပေဒစိုးမိုးေရးကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ (capacity) ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။။ ပဥၥမသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ နယ္ေျမပိုင္နက္နဲ႕ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့ ျပည္သူလူထုရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီအိုရီအရေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မွာ autonomous entity ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ (The State) နဲ႕ အစိုးရ (Government) ဆိုတာက အခ်ိဳ႕က ေရာေထြးျပီး ေျပာတတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အစိုးရကို ဆန္႕က်င္တာကိုလဲ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဆန္႕က်င္တယ္လို႕ ယူဆထား တာေတြ ရွိပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္ အစိုးရနဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္အၾကားမွာ ကြဲျပားျခားနားမွဳေတြ ရွိပါတယ္။ ပထမတခ်က္က ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ဟာ အစိုးရဆိုတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ထက္ ပိုျပီး က်ယ္၀န္းပါတယ္။ အစိုးရဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းတရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ တခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ စဥ္ဆက္မျပတ္ျဖစ္တည္ေနတဲ့ ေရရွည္ entity တခုျဖစ္ျပီး၊ အစိုးရဆိုတာကေတာ့ ယာယီျဖစ္တည္မွဳျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရေတြဟာ အသစ္ဖြဲ႕စည္းလိုက္၊ ပ်က္ျပယ္လိုက္သေဘာသဘာ၀ရွိျပီး၊ အစိုးရရဲ႕ စနစ္ေတြဟာလဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွုေတြ ျပဳလုပ္လို႕ ရပါတယ္။ တတိယတခ်က္ကေတာ့ အစိုးရဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အာဏာကို အသက္သြင္းေပးရတဲ့ ယႏၱရားတခုျဖစ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဦးေႏွာက္လို႕လဲ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။ စတုတၳအခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ impersonal authority ကို က်င့္သံုးျပီး၊ state bodies ေတြရဲ႕ ၀န္ထမ္းေတြဟာ political neutral ျဖစ္ဖို႕လိုပါတယ္။ တက္လိုက္ဆင္းလိုက္ျဖစ္ေနတဲ့ အစိုးရေတြရဲ႕ ပါတီႏိုင္ငံေရး အယူအဆေတြကို state bodies ေတြက resist လုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ- စစ္တပ္၊ ရဲ စတဲ့ state bodies ေတြဟာ အစိုးရတရပ္ရဲ႕ လက္ကိုင္ဒုတ္ မျဖစ္ရပါဘူး။ ပဥၥမအခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ ေရရွည္အက်ိဳးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳျပီး၊ အစိုးရကေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ လက္၀ယ္ရလာတဲ့ partisan sympathy ကို ကိုယ္စားျပဳတာ ျဖစ္ပါတယ္။ (ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္) ခင္မမမ်ိဳး (၁၂၊ ၁၀၊ ၂၀၁၂)
သတင္းႏွင့္ေရဒီယို Radio Station
Ethnic Website
- Chin National Party
- Tongsan News
- kANG NET
- SALAI TIN MAUNG OO
- PU SALAI KIP KHAW LIAN
- CHINLAND
- CHINLANDGUARDIAN
- ZOGAM POST
- CHINFORUM
- CHIN HUMAN RIGHTS ORGANIZATION
- CNC-JAPAN
- Chin-youth
- SHANLAND
- KACHINNEWS
- MONNEWS
- karean news
- KWEKALU
- The kantarwaddy time
- ENCBURMA
- RAKHAPURA
- NCUB
- NCGUB
- Shan Tan Daw Sint
- arakan
ဘေလာ့ဂ္မိတ္ေဆြမ်ား
- Zomi Movies
- ကရင္လူငယ္အစည္းအရုံး (ကိုရီးယား)
- ဟန္းဂုရြာ
- ပ်ံသန္းေနေသာခြပ္ေဒါင္းတေကာင္
- ကရင္အမ်ိဳးသားမိတ္သဟာယအဖြဲ.(ကိုရီးယား)
- Dim Kying
- ေတာင္ဇလပ္
- မြန္အသင္း(ကိုရီးယား)
- ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြ
- ဇလပ္ေျမ
- ဇမ္းခြါလ္
- ပေလာင္(ဂ်ပန္)
- လြတ္လပ္ၾကဖို႔ ...တို႔အခ်ိန္တန္ျပီ
- ရဲရင့္ငယ္
- IT Reshare Site
- ေဒါက္တာတင့္ေဆြ
- ခရမ္းျပာသံစဥ္
- Limkhai
UNFC ေတာင္းဆိုခ်က္
Democracy Training
ေတာ္လွန္ေရးသီခ်င္းမ်ား(Politics Song)
Category
- ကဗ်ာ (26)
- ကာတြန္း (25)
- ခ်င္းအမ်ဳိးသားသမိုင္း (20)
- ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခ်က္ (46)
- ဓါတ္ပံုသတင္း (22)
- ရုပ္သံ/ဗီြဒီယို (56)
- သတင္း (1112)
- သတင္း/News (8)
- အင္တာဗ်ဴး (15)
- ေဆာင္းပါး (83)
Blog Archive
-
▼
2012
(300)
- December (24)
- November (25)
- October (22)
- September (31)
- August (25)
- July (24)
- June (7)
- May (38)
- April (36)
- March (24)
- February (5)
- January (39)
-
►
2011
(458)
- December (33)
- November (58)
- October (50)
- September (43)
- August (53)
- July (39)
- June (39)
- May (32)
- April (30)
- March (51)
- February (8)
- January (22)
Monday, 15 October 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Daw Aung San Suu Kyi
လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကျငာစာတမ္း
ဘေလ့ာမွာဘယ္ႏွစ္ေယာက္ရွိလဲ
CHINDWINNဘေလာ့ဂ္ထဲမွာ
ေယာက္္ရွိေနပါတယ္
0 comments:
Post a Comment